Skip to main content

Learning Object Repositories



Learning objects differ from conventional learning materials in that they use a variety of media sources including text, graphics, audio, and video (Muirhead and Haughey, 2005). Learning objects are essentially the digital resources (e.g., audio, photos, graphics, animations, video, Word/PDF documents, HTML pages, Java applets, and interactive exercises) that are designed to generate and support learning activities and enrich learners’ experiences (Richards, et al., 2002).
Within the last five years, institutions and academics have developed approaches to facilitate access to a wide range of learning objects to support teaching across the curriculum. Suthers (2000) believes that this interest is motivated in large part by the desire to be able to find and reuse the work of others. Institutions (such as Institute of Electrical and Electronics Engineers or IEEE) have developed standards for learning object packaging.
Although learning objects could be reused in many instructional contexts, much of this investment is used for specific audiences and remains unknown beyond the immediate developers and consumers (Richards, et al., 2002).  Wiley (2002) indicates that learning objects are generally deliverable over the Internet, meaning that teachers can access and use them anywhere and simultaneously (as opposed to traditional media, such as maps or videotapes, which can only exist in one place at a time). Moreover,  teachers can collaborate on and benefit immediately from new versions. LORs provide faculty, teachers, curriculum developers, and students with easy access to a large storehouse of learning objects that can be shared and used within and across universities and schools (SREB, 2005).
According to JORUM (2004), it could be argued that a repository, at its core, is only a database of objects, with import and export interfaces. However, there is a distinction to be made in LORs between the database (that holds the metadata and objects) and the tools that are used to interact with this database (by searching, downloading, importing, etc.).  A review of existing learning object repositories reveals that a repository is essentially a file storage system that has a form of control over the quality of the files (learning objects) to classify and store them using metadata, a searchable database to categorise and locate learning objects, an easy-to-use mechanism for uploading, updating, retrieving, and exchanging learning objects and an appropriate technical infrastructure, including software (e.g., database, and security system) and hardware (e.g., server and telecommunication capabilities).

Popular posts from this blog

القصص الرقمية

فاعلية أسلوب قائم علي القصص الرقمية لدمج التكنولوجيا في عملية التعلم النشطSadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506.
هدفت هذه الدراسة إلي مساعدة المعلمين علي تطوير أساليب تدريسهم التقليدية من خلال دمج أحد التطبيقات التكنولوجية و المعروفة باسم القصص الرقمية في عمليتي التعليم و التعلم و انعكاس ذلك علي تعلم الطلاب. فبالرغم من اهتمام وزارة التربية و التعليم بتوفير أجهزة و برامج الكمبيوتر للمعلمين و الطلاب، إلا أن العديد من المعلمين يفتقرون إلي الخبرة و الدراية بالأساليب الفاعلة لدمج التكنولوجيا في المنهج و توفير فرص التعلم الإيجابي و الفاعل للطلاب.و قد تمثلت أسئلة الدراسة فيما يلي:1. إلي أي درجة يمكن أن تساعد القصص الرقمية علي دمج الطلاب في عملية التعلم النشط؟2. ما فعالية القصص الرقمية في توفير بيئة تعلم نشط؟3. ما أراء المعلمين تجاه استخدام القصص الرقمية في توفير بيئة تعلم نشط للطلاب؟تكونت عينة الدراسة من 323 طالب و طالبة موزعين علي ثمانية صفوف دراسية مختل…

شخصية عارف و تقنية المعلومات

شهد معرض الخدمات الحكومية الالكترونية 2009 تدشين هيئة تقنية المعلومات شخصية «عارف» وذلك تحت رعاية الدكتور سالم بن سلطان الرزيقي الرئيس التنفيذي لهيئة تقنية المعلومات، وتعتبر شخصية «عارف» كرتونية عمانية تسعى الى نشر الوعي بين الأفراد وتبسيط مفهوم تقنية المعلومات وكيفية استخدام تطبيقاتها بشكل ميسر وسهل.
وقال الرئيس التنفيذي: تم تدشين شخصية «عارف» وتعتبر شخصية كرتونية وارتأينا من خلال هذه الشخصية تعريف المجتمع بتقنية المعلومات والخدمات التي تقوم بها وسيكون لشخصية عارف دور كبير في تقديم مثل هذه الخدمات في الجوانب التوعوية وستجدونه يكلم الأطفال بالإضافة إلى شرائح المجتمع المختلفة، ومن خلاله سيبسط الاجراءات الالكترونية، ومن خلال هذا المعرض رأينا عددا من الخدمات الحكومية التي نرغب في توصيلها الى المجتمع من خلال شخصية عارف.
وحول الهدف من شخصية عارف قال: التعريف بمشاريع ومبادرات عمان الرقمية والتوضيح للأفراد بمدى سهولة المعرفة الرقمية، وتوصيل المعلومة للأفراد بطريقة مبسطة وسهلة، وتوظيف الأساليب الودية والطرق المختلفة لنشر الوعي بأهمية المعرفة الرقمية، وكذلك إقناع الأفراد بدور استخدام الخدمات …

تسجيل و مشاركة عروض الفيديو باستخدام برزنتيشن تيوب

لماذا عروض الفيديو التقديمية؟ تطورت برامج العروض التقديمية في السنوات الأخيرة و إزدادت شهرتها و أهميتها و خاصة مع الاحتياج المتنامي إلي إنتاج و تطوير و استخدام محتوى إلكتروني مدعوم بالوسائط المتعددة المسموعة و المرئية. هذه البرامج و الأدوات إذا ما أحسن استغلالها يمكن أن تساعد بشكل كبير في انتاج عروض فعالة و شيقة للمستخدمين. فبرنامج ميكروسوفت بوربيونت، علي سبيل المثال، هو واحد من أشهر هذه الأدوات و الذي يستخدم علي نطاق واسع من قبل مقدمي العروض في شتى المجالات. فهو سهل الاستخدام، و يساعد المعلمين و مقدمي العروض علي إنشاء عروضهم التي تناسب العديد من المواقف و تجذب أنتباه الحضور. كما تساعد مقدم العرض علي تحديد النقاط الرئيسية في عرضه بسهولة و التقدم خطوة بخطوة نحو تقديم التفصيلات أثناء عملية العرض، و الذي يتكون من بيئة رسومسة تفاعلية جذابة تدمج النص و الصورة و الرسوم التوضيحية و البيانية وملفات الفيديو، و التي قلما يمكن جمعها و دمجها في مكان واحد كما في عروض البوربوينت. و لكي تستخدم برامج العروض التقديمية بنجاح، لابد لمقدم العرض أن يوجه الحضور خلال عملية عرض الشرائح، وأن يحافظ علي اهتمامهم،…