Skip to main content

Getting Practical with Image Metadata



One of the first things to do when planning an image collection is to determine what metadata you will need to record. Try to find answers to the following questions:
• What metadata do my users need or expect? Don’t second-guess this - ask your users what they want. It’s also worth finding out which other collections they use and like.
• What metadata do I need to manage the collection? You and your colleagues are also ‘users’ of your collection – what additional information will you need to record to help you manage your collection (e.g. location of master images, information about copyright permissions).
• What are others with similar collections doing? Identify others within your ‘community’ (e.g. subject area, profession) and find out what metadata they’re recording. They are likely to have done some research and learned some lessons from their mistakes! There may also be opportunities for you to share data with them if you adopt similar approaches.

What metadata do I already have? There is almost always some existing metadata you can use. This might be as simple as hand-written labels on envelopes or as complex as pre-existing databases or MARC cataloguing records within a library system. There might also be some metadata embedded within the digital file that you could make use of. Once you’ve identified your existing metadata, consider how it maps to the needs you identified above and decide what information you can reuse within your collection.
• What expertise can I call on? Who can contribute to your metadata? Are you going to use experienced cataloguers or subject experts – or both? There may be a need to train your cataloguers in the subject area, or to train your experts in how to catalogue consistently and efficiently. Another approach might be to get experts to provide some information and cataloguers to check it and add more. Bear in mind that the terminology used by cataloguers and experts isn’t always the same as that used and understood by collection users – so consider involving them too if you can, at least in some form of evaluation.
• How much time/money can I afford to spend on creating metadata? It takes a lot of time to create good quality metadata – typically more time than it takes to create and optimise the associated images. This is especially true if you need check facts or look up large thesauri for appropriate terminology. Your metadata may be constrained by your budget or your need to complete the collection in a hurry.

Resource: Technical Advisory Service for Images
Advice Paper
Getting Practical with Metadata
Metadata overview http://www.tasi.ac.uk/advice/delivering/metadata.html

Popular posts from this blog

شخصية عارف و تقنية المعلومات

شهد معرض الخدمات الحكومية الالكترونية 2009 تدشين هيئة تقنية المعلومات شخصية «عارف» وذلك تحت رعاية الدكتور سالم بن سلطان الرزيقي الرئيس التنفيذي لهيئة تقنية المعلومات، وتعتبر شخصية «عارف» كرتونية عمانية تسعى الى نشر الوعي بين الأفراد وتبسيط مفهوم تقنية المعلومات وكيفية استخدام تطبيقاتها بشكل ميسر وسهل.
وقال الرئيس التنفيذي: تم تدشين شخصية «عارف» وتعتبر شخصية كرتونية وارتأينا من خلال هذه الشخصية تعريف المجتمع بتقنية المعلومات والخدمات التي تقوم بها وسيكون لشخصية عارف دور كبير في تقديم مثل هذه الخدمات في الجوانب التوعوية وستجدونه يكلم الأطفال بالإضافة إلى شرائح المجتمع المختلفة، ومن خلاله سيبسط الاجراءات الالكترونية، ومن خلال هذا المعرض رأينا عددا من الخدمات الحكومية التي نرغب في توصيلها الى المجتمع من خلال شخصية عارف.
وحول الهدف من شخصية عارف قال: التعريف بمشاريع ومبادرات عمان الرقمية والتوضيح للأفراد بمدى سهولة المعرفة الرقمية، وتوصيل المعلومة للأفراد بطريقة مبسطة وسهلة، وتوظيف الأساليب الودية والطرق المختلفة لنشر الوعي بأهمية المعرفة الرقمية، وكذلك إقناع الأفراد بدور استخدام الخدمات …

تسجيل و مشاركة عروض الفيديو باستخدام برزنتيشن تيوب

لماذا عروض الفيديو التقديمية؟ تطورت برامج العروض التقديمية في السنوات الأخيرة و إزدادت شهرتها و أهميتها و خاصة مع الاحتياج المتنامي إلي إنتاج و تطوير و استخدام محتوى إلكتروني مدعوم بالوسائط المتعددة المسموعة و المرئية. هذه البرامج و الأدوات إذا ما أحسن استغلالها يمكن أن تساعد بشكل كبير في انتاج عروض فعالة و شيقة للمستخدمين. فبرنامج ميكروسوفت بوربيونت، علي سبيل المثال، هو واحد من أشهر هذه الأدوات و الذي يستخدم علي نطاق واسع من قبل مقدمي العروض في شتى المجالات. فهو سهل الاستخدام، و يساعد المعلمين و مقدمي العروض علي إنشاء عروضهم التي تناسب العديد من المواقف و تجذب أنتباه الحضور. كما تساعد مقدم العرض علي تحديد النقاط الرئيسية في عرضه بسهولة و التقدم خطوة بخطوة نحو تقديم التفصيلات أثناء عملية العرض، و الذي يتكون من بيئة رسومسة تفاعلية جذابة تدمج النص و الصورة و الرسوم التوضيحية و البيانية وملفات الفيديو، و التي قلما يمكن جمعها و دمجها في مكان واحد كما في عروض البوربوينت. و لكي تستخدم برامج العروض التقديمية بنجاح، لابد لمقدم العرض أن يوجه الحضور خلال عملية عرض الشرائح، وأن يحافظ علي اهتمامهم،…

القصص الرقمية

فاعلية أسلوب قائم علي القصص الرقمية لدمج التكنولوجيا في عملية التعلم النشطSadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506.
هدفت هذه الدراسة إلي مساعدة المعلمين علي تطوير أساليب تدريسهم التقليدية من خلال دمج أحد التطبيقات التكنولوجية و المعروفة باسم القصص الرقمية في عمليتي التعليم و التعلم و انعكاس ذلك علي تعلم الطلاب. فبالرغم من اهتمام وزارة التربية و التعليم بتوفير أجهزة و برامج الكمبيوتر للمعلمين و الطلاب، إلا أن العديد من المعلمين يفتقرون إلي الخبرة و الدراية بالأساليب الفاعلة لدمج التكنولوجيا في المنهج و توفير فرص التعلم الإيجابي و الفاعل للطلاب.و قد تمثلت أسئلة الدراسة فيما يلي:1. إلي أي درجة يمكن أن تساعد القصص الرقمية علي دمج الطلاب في عملية التعلم النشط؟2. ما فعالية القصص الرقمية في توفير بيئة تعلم نشط؟3. ما أراء المعلمين تجاه استخدام القصص الرقمية في توفير بيئة تعلم نشط للطلاب؟تكونت عينة الدراسة من 323 طالب و طالبة موزعين علي ثمانية صفوف دراسية مختل…