Skip to main content

The Readiness of Faculty Members to Develop and Implement e-learning



Globalisation is predicted to encourage universities in developing countries to invest heavily in the use of media and technology within open and flexible learning systems. Many universities around the world have not yet realised the potential of e-learning or experimented with how it might effectively be employed in teaching. Lack of technical and pedagogical readiness to support e-learning and low levels of readiness to experiment with new methods often perpetuate this situation (Fergusson et al., 2005).
In Egypt, there is growing interest in using modern technologies to deliver instruction and facilitate the process of teaching and learning. E-learning is being more rapidly adopted by many universities and is destined to become a larger part of the educational experience of students in years to come. South Valley University, for example, has made significant investments in its IT infrastructure over the last three years and is undergoing change to introduce and develop e-learning and using programmes of faculty development to support this process.
However, research has shown that adopting e-learning represents one of the major problems in faculty development plans at many universities (Shephard et al, 2004). The lack of knowledge and skills and the negative attitudes toward the use of technology are the main reasons faculty resist using e-learning materials in university teaching (Haynes et al., 2004). The proper use of technology in university teaching depends on such variables such as years of teaching experience, level of computer literacy, degree held, academic profession and training received (Kotrlik et al., 2000)

Popular posts from this blog

Flickr

While there are tens of photo-hosting applications on the Web, one of the most innovative is Flickr. Flickr is a photo management and sharing online application that provides a place to share photos and meet people with similar interests, even if photography is not their focus. Using Flickr, users can upload, download, tag, rate, and c om ment on photos. Users can manage and organize images, and create private or public groups to cultivate a sense of c om munity.   Flickr offers a vast collection of images that are not available elsewhere, and its collaborative tools have made it popular in higher education. Flickr contains imagery that can be used in teaching to help develop visual literacy skills. University instructors have begun using Flickr images in their courses to share, critique, and analyze visual information. In addition, the design of Flickr intentionally promotes the development of community. The ability to engage users in a conversation about a photo, and to u...

الناجح من يستطيع رؤية ماهو أبعد من أن يراه الآخرون

رسالة من صديق في أحد الأيام دخل صبي يبلغ من العمر 10 سنوات الى مقهى وجلس على الطاوله ، فوضعت الجرسونة كأساً من الماء أمامه فسئل الصبي : بكم آيسكريم بالكاكاو ؟ أجابته : بخمس دولارات. فأخرج الصبي يده من جيبه وأخذ يعد النقود فسألها مرة أخرى : حسنا ً وبكم الآيسكريم لوحده فقط بدون كاكاو ؟ في هذهِ الأثناء كان هناك الكثير من الزبائن ينتظرون خلو طاوله في المقهى للجلوس عليها فبدأ صبر الجرسونه بالنفاذ ، فأجابته بفظاظه : بـ أربع دولارات. فعد الصبي نقوده وقال: سآخذ الايسكريم العادي فأحضرت الجرسونة له الطلب ، ووضعت فاتورة الحساب على الطاولة وذهبت أنهى الصبي الآيسكريم ودفع حساب الفاتورة وغادر المقهى وعندما عادت الجرسونة إلى الطاولة إغرورقت عيناها بالدموع أثناء مسحها للطاوله حيث وجدت بجانب الطبق الفارغ .. دولار واحد أترون .. لقد حرم الصبي نفسه الآيسكريم بالكاكاو حتى يوفر لنفسه دولاراً يكرم به الجرسونة. ما دعاني لطرح هذا الموقف أو القصه القصيره هو أننا كثيرا مانقع في حرج أو نتسبب في شحن نفسي تجاه أناس آخرين نحمل لهم الكثير من الحب والتقدير ولكن الاستعجال بإصدار حكمنا عليهم يتسب...

إعداد عروض الفيديو التفاعلية للأطفال المعاقين سمعياً

يؤكد التربويون علي أهمية الإتصال البصري الفعال في مخاطبة الأطفال الصم و كذلك استخدام قنوات و تكنولوجيا الاتصال المرئية في تعليمهم، و ذلك لكونهم يعتمدون علي ما يرون في ادراك المعنى و التغلب علي مشكلات استقبال اللغة المنطوقة. وبالرغم من أهمية أفلام الفيديو، بصفة خاصة، كأحد أهم الوسائط البصرية المفضلة للأطفال الصم، فإن هناك عدداً محدوداً من البرامج المبسطة التي تساعد معلمي الأطفال الصم علي انتاج عروض فيديو تعليمية تستهدف هذه الفئة و تستفيد من لغة الإشارة التي يستخدمها المعلم، و كذلك الإمكانات و الخصائص البصرية التي توفرها برامج العروض البصرية، و برامج معالجة الكلمات، وبرامج تحرير الرسوم. تهدف الورشة إلي تعريف معلمي الأطفال المعاقين سمعياً بأهمية إثراء خبرات هذه الفئة باستخدام عروض الفيديو و تطبيقاتها في مجال تنمية مهاراتهم اللغوية و الأكاديمية و الحياتية، و كذلك تدريب المعلمين علي إنتاج عروض الفيديو التفاعلية للأطفال الصم باستخدام برنامج (RealShow) و الذي صممه مقدم هذه الورشة و الحائز علي الجائزة العربية للمحتوى الإلكتروني – فئة دمج المعاقين (البحرين 2011)، وذلك عن طريق دمج عروض ...