Skip to main content

PowerPoint Presentations in the Classroom


Presentation tools are increasing in popularity and providing powerful tools for creation of instructional materials and accessible information in audio-visual formats. When used appropriately, these tools can support and extend traditional presentations in valuable ways. In lecture settings, MS PowerPoint, for example, has become the dominant presentation tool because it is both readily available and easy-to-use by instructors (Grabe & Grabe 2007). It allows instructors to create and manipulate presentations in a wide variety of contexts that can enhance student’s interest and engagement (Mills & Roblyer, 2006). Presentation tools help instructors clearly identify the main points of a topic or activity while still providing the details through presentation (Loisel & Galer, 2004). Instructors can incorporate multiple types of media formats (e.g., diagram, photo, drawing, sound, animation, video, etc.) that cannot be easily integrated together into one single medium. Learners are also attracted to presentation applications because of graphical, transactional, aesthetic and interactive features they provide. Parette, Blum, Boeckmann & Watts (2009) suggested that regardless of such concerns and problems related to the use of presentation tools, like PowerPoint, it is no longer an issue of whether to use them or not. Instead, teachers must focus on how they can successfully use them inside and outside classrooms to support learners (Parette et al., 2009).

Popular posts from this blog

كتاب متميز في الإحصاء التربوي و علم النفس باستخدام SPSS

الخصائص السيكومترية  لأدوات القياس فى البحوث  النفسية والتربوية  باستخدام  SPSS إعداد د ٠ السيد محمد أبو هاشم حسن أستاذ القياس النفسى والإحصاء المشارك ومستشار مركز البحوث التربوية كلية التربية – جامعة الملك سعود http://goo.gl/XPokX

شخصية عارف و تقنية المعلومات

شهد معرض الخدمات الحكومية الالكترونية 2009 تدشين هيئة تقنية المعلومات شخصية «عارف» وذلك تحت رعاية الدكتور سالم بن سلطان الرزيقي الرئيس التنفيذي لهيئة تقنية المعلومات، وتعتبر شخصية «عارف» كرتونية عمانية تسعى الى نشر الوعي بين الأفراد وتبسيط مفهوم تقنية المعلومات وكيفية استخدام تطبيقاتها بشكل ميسر وسهل. وقال الرئيس التنفيذي: تم تدشين شخصية «عارف» وتعتبر شخصية كرتونية وارتأينا من خلال هذه الشخصية تعريف المجتمع بتقنية المعلومات والخدمات التي تقوم بها وسيكون لشخصية عارف دور كبير في تقديم مثل هذه الخدمات في الجوانب التوعوية وستجدونه يكلم الأطفال بالإضافة إلى شرائح المجتمع المختلفة، ومن خلاله سيبسط الاجراءات الالكترونية، ومن خلال هذا المعرض رأينا عددا من الخدمات الحكومية التي نرغب في توصيلها الى المجتمع من خلال شخصية عارف. وحول الهدف من شخصية عارف قال: التعريف بمشاريع ومبادرات عمان الرقمية والتوضيح للأفراد بمدى سهولة المعرفة الرقمية، وتوصيل المعلومة للأفراد بطريقة مبسطة وسهلة، وتوظيف الأساليب الودية والطرق المختلفة لنشر الوعي بأهمية المعرفة الرقمية، وكذلك إقناع الأفراد بدور استخدام الخدما

The Development and Evaluation of a Network for Producing and Sharing Video Presentations

This paper describes the technology and methodology used in the development and usability evaluation of a network, named PresentationTube, to help faculty members at Sultan Qaboos University, Sultanate of Oman, produce and share quality video presentations for their students. The network offers a desktop application for recording video presentations and an online platform to share presentations online. The recorder allows faculty members to narrate and annotate PowerPoint slides and synchronize a variety of visual aids, including webcam footage, whiteboard, drawing board, and web browser. The platform uses YouTube API to upload and integrate videos with scrollable slide thumbnails. Quantitative and qualitative techniques including, quality of video presentation rubric, usability questionnaire, instructors’ interview and students’ perspectives to video presentations questionnaire were implemented to collect data and report on the usability of the network and effectiveness of video pres